Gilles Mouëllic

Gilles Mouëllic

Gilles Mouëllic

  • On 19 November 2018

Gilles Mouëllic

gilles.mouëllic@univ-rennes2.fr

Université Rennes 2

Director of the French section of TECHNÈS / Researcher

Professor of cinema studies, Université Rennes 2

Professor at the Université de Rennes 2, where he is chair of the Département de Musique and the Département des Arts du spectacle, Gilles Mouëllic teaches jazz and the cinema. In addition to numerous articles and lectures on the relations between music and cinema in general (and between jazz and cinema in particular), he is the author of Jazz et cinéma (Cahiers du cinéma, 2000), Le jazz, une esthétique du XXème siècle (Presses Universitaires de Rennes, 2000), La Musique de film (Cahiers du cinéma/SCEREN-CNDP, 2003), and of a collection of interviews: Jazz et cinéma: paroles de cinéastes (Séguier/Archimbaud, 2006). He has written several articles on the playwright and author Koffi Kwahulé and published a collection of interviews entitled Frères de sons: Koffi Kwahulé et le jazz (Théâtrales, 2007).

Articles

IN MEMORIAM – In tribute to Gilles Mouëllic (1961-2023)
Images from the panel discussion on the occasion of the launch of the Encyclopaedia of Cinema Techniques and Technologies – Bologna, 2 July 2022
Panel discussion – Launch of the Encyclopaedia of Cinema Techniques and Technologies, 2 July 2022, Bologna
Un cinéma en mouvement
Aaton: le cinéma réinventé
Call for paper – Le cinéma contre la technique (See French version)
Technès Dossier : Introduction: The BEAUVIATECH Program, Between Technologies and Aesthetics in Moving Pictures, Living Machines
Techniques et machines de cinéma, objets, gestes, discours in Écrans
Godard / Machines
Documenter une présence au monde : Johan van der Keuken
Technès Dossier : Conceiving digital transition (Penser la transition numérique) in Palimpseste
Meeting around the online Encyclopedia of film techniques
Gilles Mouëllic (Université Rennes 2) – Le jazz, musique de la première télévision française
Technès Dossier : approches technologiques, questions esthétiques et histoire sans noms in A History of Cinema Without Names II: Contexts and Practical Applications
Le découpage au cinéma
Techniques Dossier. Introduction: TECHNÈS in A History of Cinema Without Names III: New Research Paths and Methodological Glosses,
« Technès » Dossier. In Exposing the Moving Image: the Cinematic Medium across World Fairs, Art Museums, and Cultural Exhibitions
Study Day: Appareiller le cinéma: le cas Aäton
Doctoral conference: Cinéma et machines
International conference: Cinéma et portabilité
Images from the Cinéma et portabilité conference
Panel Discussion «Sur le cinéma et ses techniques: le projet TECHNÈS»
Call for papers : Documenting Presence in the World: The Cinema of Johan van der Keuken