Documenter une présence au monde : Johan van der Keuken
Call for paper – De l’immersion au cinéma (See French version)
TECHNÈS Young Creators Award Second edition (2020–21)
Technès Dossier : Conceiving digital transition (Penser la transition numérique) in Palimpseste
Beauviatech Seminar at École Louis Lumière
Doctoral conference Gestes singuliers, gestes collectifs : histoire et cinéma en pratiques
Study day: For a history of film laboratories
Audiovisual Annotation workshop
Report of the Audiovisual Annotation workshop
In Memoriam – Thomas Elsaesser
Meeting around the online Encyclopedia of film techniques
Call for paper – Immersivity and technological innovations
Images from the round table Jean-Pierre Beauviala (1937-2019): ingénieur, inventeur, artiste
Une journée à l’Exposition provinciale de Québec [chutes, Partie III] (Maurice Proulx, 1942)
Demonstration of the restoration of Une journée à l’Exposition provinciale de Québec – Marcel Proulx, 1942
Glimpse of the event « Vues d’autrefois » du Festival de cinéma de la ville de Québec
Une journée à l’Exposition provinciale de Québec [chutes, Partie I] – Maurice Proulx, 1942
Une journée à l’Exposition provinciale de Québec [chutes, Partie II] (Maurice Proulx, 1942)
Une journée à l’Exposition provinciale de Québec – Maurice Proulx, 1942
Q&A with Douglas Trumbull- Festival Traveling 2019
Making of KYMA – Creating the concept
Making of KYMA – Creating the audio
Making of KYMA – 360° view
Making of KYMA – Storytelling
Demonstration of a Moviola modified to create GIFs – Pierre Hébert
Demonstration of optical printing – Philippe Léonard
Glitch demonstration – Sammy Benammar
Interview with François Musy
Interview with Mark Schubin
Interview with Werner Nold
Interview with Renato Berta Part III
Interview with Renato Berta Part II
Interview with Renato Berta Part I
Interview with Pierre Hébert
Interview abstract with Fernand Dansereau – About Perreault and Carrière
Interview abstract with Fernand Dansereau – Portapak and time base corrector
Interview abstract with Fernand Dansereau – About direct cinema
Interview with Fernand Dansereau
Entretien avec Nico Ilies
Interview with Charles Boileau
Interview with Julien Alix
Interview with Benoît Côté
Pierre Raymond (Hybride Technologies) – Démocratisation des VFX : Réflexion sur trente ans de révolutions technologiques
François Albera (Université de Lausanne) – Normalité des « effets spéciaux
Sean Cubitt (Goldsmiths, University of London) – Of Time and Special Effects
Éric Falardeau, director – Secrets et illusions : éphémérité(s) de l’effet spécial
Suzanne Liandrat-Guigues (Université Paris 8) – King Kong, une perspective ouverte
Roger Odin (Université Paris 3) – Effets spéciaux et espaces de communication. Approche sémio-pragmatique
François Jost (Université Paris 3) – Pragmatique du trucage. Entre feintise et fiction
John Belton (Rutgers University) – Images as Visual Effects
Philippe Dubois (Université Paris 3) – L’effet-cinéma, ou le cinéma comme « effet spécial »
Donald Crafton (University of Notre Dame) – Black Magic: Another Look at the “Space Between the Frames” of Cinema
Janet Bergstrom (University of California, Los Angeles) – Murnau’s Sunrise: In-Camera Effects and Effects Specialists
Tom Gunning (University of Chicago) – Tricks, Effects, Attractions
Dudley Andrew (Yale University) – Fake Blood for a Real Poet: Jean Cocteau and Special Effects
Anne-Marie Duguet (Université Paris 1) – Assassinez Averty! Humour et poésie dans son oeuvre
Gilles Mouëllic (Université Rennes 2) – Le jazz, musique de la première télévision française
François Jost (Université Paris 3 – Sorbonne Nouvelle) – Du renoncement à la couleur à une poétique du noir et blanc : Averty dans ses œuvres
James Dormeyer, director – Du film à la vidéo … (de 1943 en France occupée, aux années 70 à Radio-Canada) … Un parcours en images
William Uricchio (MIT / Utrecht University) – Television, Technology and the Question of a TV-aesthetic
Thomas Elsaesser (Universiteit van Amsterdam / Columbia University) – Turn-key or Turn-off: Rebranding The Arts in a Popular Medium
Roundtable : Glenn Gould a television artist (1954 – 1967)
Deirdre Boyle (New School for Public Engagement) – VT is Not TV Forty Years Later
Laura Minici Zotti (Museum of Precinema, Padua) – Une vie dédiée à la lanterne magique
Dimitrios Latsis (Internet Archive) – The Beginning of the Cinema as a Museum Exhibit : Collecting for the Smithsonian and the London Science Museum
Janet Bergstrom (UCLA) – Out from the Shadows : Lotte Eisner’s Significance as a Collector
Kim Tomadjoglou (curator and independent archivist), « A Labor of Love and a Cult of Fragments. Maria Adriana Prolo’s Museo Nazionale del Cinema, Torino
Ernie Gehr – Confessions of a Filmmaker-Collector
Sabine Lenk (Université d’Anvers) – Robert Vrielynck – The Microcosm of Small Changes, or : Collecting Details and Not (Only) Principles
Rick Prelinger (Prelinger Archives/UC Santa Cruz) – The Emergence of Collecting and the Effacement of Archives
Simon Laperrière (Université de Montréal) – Deux générations d’adeptes de la VHS : de la collection de films au culte des objets
Demonstration of the 9,5mm format – Pathé-Baby by Dino Everett (Hugh M. Hefner Moving Image Archive, University of Southern California)
Philipp Dominik Keidl (Université Concordia) – From Concept Art to Prototypes : Fans and Film Merchandise Historiography
Anne Morra (MoMA) – On the Joseph Cornell Collection at MoMA
Pierre Véronneau – Histoire des collections de la Cinémathèque québécoise
Sébastien Brochu (Université de Montréal) – Pour archiver les films de famille, il faut d’abord être collectionneur de fragments de monde
Caroline Forcier Holloway (Bibliothèque et Archives Canada) – Seeking the Official Film Record : Library and Archives Canada’s Northern Exploration Film Collection
Jean-Pierre Sirois-Trahan (Université Laval) – La collection François Lemai de l’Université Laval et son versant amateur. Problèmes méthodologiques et material turn
Charles Tepperman (University of Calgary) – Amateur Moviemakers and Collectors
Liz Czach (University of Alberta) – Media Archeology and Home Movie History : The Alan Kattelle Collection
Jean Gagnon (Cinémathèque québécoise) – Quel avenir pour les collections de films ? La performance des artefacts
Institutional archives and amateur collections : Francophone roundtable
Alice Leroy (Université Paris-Diderot) – Bill Douglas : portrait du cinéaste en lanterniste
Alice Michaud-Lapointe (Université de Montréal) – Pour l’amour du fragment : aura du nitrate, cinéphilie créatrice et étude de ‘Il Progretto Turconi
Frank Kessler (Université d’Utrecht) – Werner Nekes – The Film-maker as Collector and Model
Maxime Scheinfeigel (Université Paul-Valéry-Montpellier 3) – De Welles à Polanski, de Buñuel à Truffaut, les collectionneurs en cinéma : les fétiches, les richesses, les morts…
Marie-Eve Loyez (Université Paris Ouest Nanterre La Défense) – Johan van der Keuken – curiosités documentaires
Simon Daniellou (Université Rennes II) – Variations horrifiques autour de la collection du cinéphile dans Cigarette Burns, ou : les conditions extrêmes d’un hic et nunc retrouvé
Stéfanie Zingl (Austrian Film Museum/Ludwig Boltzmann Institute for History and Society) – The List in a Suitcase. Home Movies as Visual Lists
Éric Falardeau (Université du Québec à Montréal) – Screw the archives : naissance et impact de la cinéphilie pornographique
Frédéric Tabet (Université Toulouse-Jean-Jaurès) – L’image animée et le cabinet de curiosités… (re)mise en jeu de l’illusion
Amandine D’Azevedo (Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3) – P. K. Nair : la lanterne magique indienne et la collection invisible des archives indiennes
Clara Auclair (University of Rochester/Université Paris-Diderot) – The Personal Is Technical : Strategies of Remembrance in the Francis Doublier Collection
Andy Uhrich (Indiana University) – Collector’s Print and their Challenge to Film Archiving and Restauration
Catherine Russell (Concordia University) – Rags, Refuse, and Collecting Culture : Walter Benjamin’s Collector
Conference In the eye of the collector – ending remarks
Frédéric Rolland (Cinémathèque centrale de l’Enseignement public) – De la dématérialisation du film à celle des collectionneurs de cinéma
In the eye of the collector – Q&A Session
Térésa Faucon (Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3) – Donne-moi tes yeux, Henri Foucault. L’artiste en collectionneur
Nicolai Gütermann & Carina M. Lesky (Ludwig Boltzmann Institute for History and Society) – Le Chiffonnier, la Glâneuse & the Rest of Us: Collecting, Gleaning and Filming Future Memories
The Collectors – Francophone roundtable
Éric Thouvenel (Université Rennes 2) – Technologie, topologie, ontologie : Jonas Mekas, ou l’impermanence
Simon Daniellou (Université Rennes 2) – One P.M. : un film ambulant pour saisir les États-Unis comme ils vont
Denis Grizet (Université Rennes 2) – Un idéal de caméra portable : “le chat sur l’épaule” de Jean-Pierre Beauviala
Emanuel Licha (Université de Montréal) – Des lieux pour voir : hôtels, 4×4, et la construction du regard
Laurent Le Forestier (Université de Lausanne) – La Moviola : une visionneuse portable au service du montage
Elisabeth Routhier (Université de Montréal) – Lost in captation : la GoPro perdue et la mobilographie autotélique
Alexia de Mari (Université Paris 3) and Rémy Besson (Université de Montréal) – Repenser le rôle de la Paluche dans ‘Shoah’
Roundtable : Radhanath Gagnon and Martin Bonnard – Portabilité, forme collective et projection mobile
Vanessa Nicolazic (Université Rennes 2) – Main, épaule, les creux de l’identité : une archéologie de l’Aäton 7
Thomas Carrier-Lafleur (Université de Montréal) – La Une et le multiple. Imaginaire de la portabilité dans quelques “newspaper movies”
Véronique Campan (Université de Poitiers) – Dans le creux de l’oreille : le récepteur intra-auriculaire ou la direction incarnée
Benoit Turquety (Université Lausanne) – Politiques du Super 8 : les expériences de Jean Rouch, 1976-1978 (Nanterre, Boston, Maputo)
Pierre-Henry Frangne (Université Rennes 2) – Transport et portabilité. La photographie, la musique et le cinéma comme arts de prolongement
Sophie Maisonneuve (Université Paris Descartes) – L’invention du disque : une archéologie socio-technique de la portabilité musicale et de ses implications 1877- 1949
Rodolphe Gathéry (Université Paris Nanterre) – Des désirs de portabilité au temps des premières actualités filmées
Caroline Zéau (Université Picardie Jules-Verne) – Mario Ruspoli et la recherche du “réel synchrone”
Charlotte Dronier (Université de Montréal) and Philippe Bédard (Université de Montréal) – Faire corps avec la caméra : Expérimentations esthétiques et phénoménologie alternative du mouvement chorégraphique
Marjolaine Poirier and Anne Gourdet-Marès – Demonstration of a biunial lantern
Martin Chateauvert et Anne Gourdet-Marès – Magic Lantern show
Ian Christie (Birkbeck, University of London) – For a material history of early cinema
Frédéric Rolland (Université Paris III) – La ciné-mitrailleuse Konishiroku. Le caractère hybride d’un ‘image’ en rafale
Vincent Sorrel (Université de Grenoble-Alpes, Université de Lausanne) – Filmer avec doigté. Corps, appareils, expressivité
Roundtable Discussion – (Experimental) Cinema as Laboratory: Technology and Process
François Lemai – Présentation d’un praxinoscope-théâtre
Liz Czach (University of Albert, Edmontom) – From Amateur to Professional: The Bolex H-16 Rex and the travel lecture, filmmaking of Lisa Chickering and Jeanne Poterfield
Jean-François Gauvin (LAMIC,Université Laval, Québec) – Silence, on touche! La promesse du matériel contre l’evanescence muséale
Marjolaine Poirier (UQÀM,CRILCQ) – Prendre du relief. Les projections de vues stéréoscopiques du 19ème siècle
Michael Wees (Concordia University,Montréal) – The cinematographic image: processes and forms
Roy Cross (Université Concordia,Montréal) – Labcaf: Non-digital Filmmaking Renewal and Sustainable Film Processing
Marc Bekaert (Université d’Anvers) – Two microcosms of film technology: The Lemai and the Vrielynck collections
Janelle Blankenship (University of Western Ontario, Toronto) – Marketing and Managing the flow of images: The Combination-Lantern-Scope
Rémy Besson (UdeM), Marina Gallet (Cinémathèque québécoise) – Transmettre l’expérience d’utilisation d’une caméra dans un environnement 3D : retour sur le processus de conception d’une exposition virtuelle en ligne
Patricia Bérubé (Université Carleton), Maxime Deslongchamps (Université de Montréal), Joachim Raginel (Université de Montréal) – La numérisation 3D des appareils de la Collection François Lemai
Robin Cauche (Université Lyon 2 and Université de Montréal) – Sérialité et séquentialité : approche techno-pragmatique de la projection des plaques de lanterne Lapierre
André Gaudreault (director, TECHNÈS, Université de Montréal) – Présentation du partenariat international de recherche TECHNÈS
Anne Gourdet-Marès (Fondation Jérome Seydoux-Pathé, Paris) – Les projecteurs et caméras en format 28mm : étude comparative avec les appareils Pathé-KOK
Paul S. Moore (Ryerson University, Toronto) – Beast of burden ? The work of carriage and livery for itinerant exhibitors
Kelly Egan (Trent University, Peterborough) – Re/production: Inscription Projection, and the Space in Between
Haidee Wasson (Université Concordia, Montréal) – The interfaces of projection: mapping the rise of portable devices
Dave Kening (Panavision, Woodland Hills, Californie) – A brief history of early cinema lenses and parallel advances in optics design. Part I: 1890-1914
Germain Lacasse (Université de Montréal) – L’artefact et l’histoire, seuls ou en couple. Comment le contact avec l’objet permet à l’historien de décrire l’histoire en situation d’évocation dynamique
Technès Dossier : approches technologiques, questions esthétiques et histoire sans noms in A History of Cinema Without Names II: Contexts and Practical Applications
Film History as Media Archaeology : Tracking Digital Cinema
Fantasia of Color in Early Cinema
A Rebirth and a Funeral : Cinémathèque Québécoise Restores a Long-Lost Actuality by Canadian Film Pioneer Léo-Ernest Ouimet
Techniques et technologies du cinéma : Modalités, usages et pratiques des dispositifs cinématographiques à travers l’histoire
Le découpage au cinéma
Point de vue et point d’écoute au cinéma : Approches techniques
L’amateur en cinéma, un autre paradigme. Histoire, esthétique, marges et institutions
World Building : Transmedia, Fans, Industries
Machines. Magie. Medias
Techniques Dossier. Introduction: TECHNÈS in A History of Cinema Without Names III: New Research Paths and Methodological Glosses,
Quand l’amateur s’y colle. (Modes d’)emploi de la presse à coller les films dans le cinéma amateur entre 1910 et 1930
« Technès » Dossier. In Exposing the Moving Image: the Cinematic Medium across World Fairs, Art Museums, and Cultural Exhibitions
Technology and Film Scholarship : Experience, Study, Theory
Inventing Cinema: Machines, Gestures and Media History
Study day: Les formats larges au cinéma et à la télévision
Study Day: Super 16 Anatomie d’un format
Study Day: Appareiller le cinéma: le cas Aäton
Conference: “Plan” et “Champs” dans le cinéma des premiers temps
Conference: Documenter une présence au monde: le cinéma de Johan Van Der Keuken
Study Day: Pour une histoire des laboratoires cinématographiques
Conference: Matérialité, esthétique et histoires des techniques : la collection François Lemai comme laboratoire
TECHNÈS at the 2019 Digital Humanities Showcase
D-BOX : Demonstration of immersive cinema seats and discussion
An honorary doctorate for André Gaudreault
Filmed interviews for the Encyclopaedia of Cinema Techniques and Technologies
André Gaudreault, Winner of the 2018 Killam Prize for the humanities
TECHNÈS on the airwaves of CISM 89.3
Connaissance de cinéma, the new program by TECHNÈS broadcast on Canal Savoir
Connaissance du cinéma episodes now available online
Connaissance du cinéma referenced in the Toronto Film Review
Interview with the editor Sophie Brunet
Interview in Quartier libre with Louis Pelletier and Robin Cauche: Celluloid as a topic of research
TECHNÈS Young Creators Award
Doctoral conference: Cinéma et machines
Call for papers – doctoral conference “Gestes singuliers, gestes collectifs: histoire et cinéma en pratiques”
Call for papers – The Emergence of the Concept “Editing”: Its Sources, Development and Migrations
Television Forms and Platforms in the Digital Age: Narratives, Audiences, Technologies
Annual FSAC Conference 2017
Images from the conference “Cinema in the Eye of the Collector”
International conference: Cinéma et portabilité
Images from the Cinéma et portabilité conference
TECHNÈS at FilmForum 2018
Cinema in the Eye of the Collector conference
The Impact of Google on the way we access scholarly resources
VIDEOS: TECHNÈS panel discussion and lecture by Jeffrey Schnapp
TECHNÈS panel discussion at the 73rd FIAF Congress
Il Cinema Ritrovato: TECHNÈS panel discussion
Lecture by François Musy
TECHNÈS takes part in the 2018 Digital Humanities Showcase
TECHNÈS panel discussion: The encyclopaedia in the digital age
FSAC: Content Management of the TECHNÈS Encyclopaedia
Conference: Techniques du cinéma amateur: problèmes d’archives, problèmes d’histoire
Laurent Le Forestier
TECHNÈS Young Creators Award
Launch of season two of the series Connaissance du cinéma
Gilles Mouëllic
André Gaudreault
Panel Discussion «Sur le cinéma et ses techniques: le projet TECHNÈS»
Call for papers : Documenting Presence in the World: The Cinema of Johan van der Keuken
Conference: Techniques du cinéma amateur: problèmes d’archives, problèmes d’histoire
Conference: Le “direct” et le numérique. Techniques et politiques des cinémas légers: archéologie, esthétique, perspectives
Call for papers : Le “direct” et le numérique. Techniques et politiques des cinémas légers: archéologie, esthétique, perspectives
Call for papers : Le cinéma dans l’oeil du collectionneur